Sunday 22 July 2012

CEMAS DENGAN RAMADHAN


Aduh susahnya hatiku
Bila berhadapan dengan Ramadhan
Macam ada benda yang tidak kena
Aku cemas selalu dengan kedatangannya
Kalau aku tidak dapat menyambut kedatangan dengan sebaik-baiknya
Pada aku kedatangan Ramadhan
Macam kedatangan tetamu yang sangat mulia
Kedatangan seorang yang sangat mulia dan terhormat
Ketibaan seorang yang dikenali dan dihormati
Seorang yang disayangi dan dipuja
Idola semua dan bersama
Aduh! Orang macam ini bagaimana aku hendak menyambutnya?!
Serba tidak kena
Aduh! Bimbangnya cara mana dan bagaimana aku hendak memuliakannya
sesuai dengan kebesarannya
Secocok dengan mulia dan kemasyhurannya
Kerana itu kedatangannya aku cemas selalu
Kalau aku tidak beradab dengannya
Aku takut mencacatkan maruahnya
Dia adalah orang besar yang patut kita sambut
Sesuai dengan kebesarannya
Kalau dia tidak datang lebih baik rasanya daripada kedatangannya
Tapi sudah ketentuan Allah, setahun sekali dia mengunjungi kita
Kita sambutlah dia dengan penuh kecemasan dan bimbang

...............laman koreksi diri....rufaqa.com......bayuramadhan...

No comments: